Berkeley College part ll

Selvom New York jo er en helt fantastisk by og meget spændende at læse om, er det vist på tide, at jeg laver et indlæg om mit studie, da det jo er derfor, jeg er her. Har nu gået på Berkeley College i 1,5 måned, og er allerede halvvejs gennem mit semester. Omkring de forskellige fag:

Introduction to the Fashion Business

Egentlig et rigtig spændende fag, hvor vi lærer meget om materiale og termer, der bruges i modebranchen. Det ærgerlige ved dette er, at underviseren (sorry jeg mener selvfølgelig Professoren) har meget fokus på, at vi skal have job i New York efter endt studie. Dette er jo ikke helt oplagt for mig, så der er mange gange, hvor det mere handler om hvilke muligheder vi har i New York og ikke som sådan i modebranchen generelt. Vi har haft to test indtil videre, som begge har været ‘true and false’ (mere om det senere), og derudover har vi en gruppepræsentation, hvor hver gruppe har fået en indflydelsesrig designer at arbejde med. Min underviser er en by i Rusland, men han ved helt sikkert meget om modebranchen og har selv arbejdet med modehuse som Versace, Gucci, Ralph Lauren og you name it. Og han kan godt lide at fortælle om det, skulle jeg hilse og sige!

Principles of Marketing

Selve faget er rigtig spændende, og interesserer mig meget mere, end jeg havde regnet med. Undervisning er dog meget ustruktureret, og det gør, at man ikke helt ved, hvad der forventes af en. Derudover er marketing fra mit perspektiv et fag, hvor man er nødt til at have nogle konkrete cases at arbejde ud fra for at tilegne sig de forskellige begreber. Dette har slet ikke været tilfældet, før vores midterm i mandags, hvor vi skulle skrive et essay ud fra 6 spørgsmål uden hjælpemidler og pensum var 10 kapitler. Efter to timer var min hånd i mildest tal krampe (nej ingen brug af teknologi), og jeg følte virkelig, det var svært at bruge alle begreberne for første gang til en eksamen. Forstår ikke helt den amerikanske tilgang med, at man aldrig må bruge hjælpemidler – specielt når man før eksamen endnu ikke har prøvet at bruge begreberne i praksis. Hvordan selve eksamen gik, ved jeg ikke endnu.

Business Organization & Management

Et fag som jeg er rigtig glad for, hvor min underviser er super struktureret, og jeg ved præcis, hvad der forventes og det er ikke så lidt. Selve faget er egentlig bare som titlen antyder – basic business og det er noget, jeg længe har ville vide mere om. Og jeg føler og tror i hvert fald, at faget ruster mig udemærket til at starte på CBS efter sommerferien. Eksamen består af en multiple choice, en individuel præsentation (som jeg fik overstået i dag – yay!), short answers, gruppepræsentation, individuel skriftlig opgave, et stock investment projekt, og så har vi ca. hveranden gang en test over et kapitel.

Visual Merchandising

Dette fag er helt klart det, der minder allermest om de fag, jeg har haft på Digitalt Design. Udover at lære om basic visual merchandise udstyr som mannequiner, interiør og exteriør, bliver vi også undervist i de gode gamle designer principper – jeg føler mig næsten hjemme. I dette fag har vi haft multiple choice, short answers, tegneøvelser, en gruppepræsentation, hvor vi skal designe et butiksvindue, og i dag har jeg netop været til midterm, hvor vi skulle finde to butiksvinduer inde for samme prisniveau og analysere dem i forhold til designprincipperne og bagefter skulle vi designe (tegne) et nyt vindue ved at kombinere de bedste elementer fra begge. Øhhemmm tegne?? Jeg ved ikke helt, hvordan ‘at tegne’ kan forenes med Louise, men det var egentlig ret sjovt. Vores underviser, underviser både på FIT og Parsons, og hun er rigtig god.

Generelt synes jeg, at niveauet er lavt i forhold til, hvad jeg er vant til fra Aarhus Universitet, og jeg kan helt klart mærke, at det er college og ikke et universitet. Det er ikke i forhold til arbejdsmængden, at det er anderledes, for jeg føler egentlig, jeg har en del mere at lave herovre. Det er mere, som om at alle ikke er lige så motiveret for at lære eller klare sig godt. Men jeg tror overhovedet ikke, det er sådan generelt i USA – men det er min oplevelse på Berkeley. Dog går de vildt højt op i karakterer, og man får en samlet karakter for hele semestret baseret på de forskellig dele, man har været igennem i løbet af et kursus. Derfor afhænger ens slutkarakter ikke af én del, men af flere, og det er jo egentlig meget godt, hvis man ikke er 100% stærk i en mundtlig eksamen på Universitet. Dog er der et meget mærkeligt princip med, at ‘hvis du gør det og det, kan du få ekstra credit’ (=højere karakter). Blandt andet sagde min ene underviser, at hvis vi meldte os ind i ‘The Fashion Club’ (Berkeley har masser af clubs og foreninger, man kan involvere sig i), så ville man få ekstra credit – så det har jeg da gjort. Og det har vist sig, at være rigtig spændende at være en del af.

Hvad angår multiple choice og ‘true & false’ test, så kan jeg simpelthen ikke se logikken i det. For selvfølgelig er det vigtigt, at man ved, hvad der er rigtigt og forkert, og at det er svar A og ikke B, men hvad nytter det, at kunne begrebet, hvis du ikke har tilegnet dig det? På Aarhus Universitet er jeg vant til modellen: redegøre, analysere, diskutere, perspektivere og reflektere, og det er som om, man herovre allerhøjst når til analyseniveau, og i de fleste kurser faktisk kun redegøreniveauet. Denne måde at studere på, skal jeg helt klart lige vænne mig til.

Når det så er sagt, så føler jeg stadig, jeg lærer rigtig meget – på den ene eller den anden måde. Jeg har virkelig skulle omstille mig, og det lærer man helt sikkert også noget ved. Derudover har jeg fået indblik i, hvad det vil sige at være college studerende i USA, og jeg synes, det er så spændende, at se hvordan man studere i andre lande. Derudover har Berkeley College rigtigt meget fokus på, at hjælpe dig med at komme i job efter uddannelse og har generelt utrolig meget fokus på ‘efter uddannelse’ og er meget konkrete i forhold til det man lærer på studiet og hvordan det er i den virkelig verden. Her kunne Aarhus Universitet (humaniora) godt lære noget, da tingene som humaniora studerende nogengange godt kan blive lidt for abstrakte og lidt for uhåndterligt.

Nå det blev virkelig en hel roman om mine fag og min oplevelse af at studere på Berkeley – sejt hvis du er kommet igennem!

/Louise

 

Dette indlæg blev udgivet i Studie, USA. Bogmærk permalinket.

2 Kommentarer til Berkeley College part ll

  1. Malene skriver:

    Det lyder rigtig spændende! Men synes virkelig, det er nogle underlige eksamensformer – har aldrig været tilhænger af de der “husk-det-hele-udenad”. Nå, men jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på College og University egentlig?

    Mvh. Malene

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>